Leestips!
Omgevingscommunicatie & Participatie
Met dit boek neemt Monique Broekhoff de communicatieadviseur mee in de belangrijkste begrippen van Strategisch omgevingsmanagement (SOM) en laat zij zien welke waarde communicatie (COM) daar aan toevoegt. Hoe krijg je overzicht over alle partijen en hun belangen? En hoe ontwikkel je een omgevingsaanpak waarin al die belangen een plek krijgen, en die voldoet aan de Omgevingswet? Hoe voorkom je weerstand, vertraging en verlies van vertrouwen?
Met vlot beschreven theorie, boordevol praktijkvoorbeelden én een praktisch stappenplan spoort ze communicatieadviseurs aan een stevige rol te pakken in de interactie met de omgeving.


Uitgemeten, de accountabilitycylus voor communicatie
In dit boek vind je theorie, uitleg, tips en voorbeelden voor accountable werken in de praktijk. Je krijgt inzicht in inhoudelijke keuzes, het accountable werkproces en de relatie met de opdrachtgever. Drie perspectieven die van belang zijn om de toegevoegde waarde van communicatie te vergroten en zichtbaar te maken. Dit boek is een hernieuwde editie van Uitgemeten, de accountabilitycyclus voor communicatie. Het bevat nieuwe inzichten op basis van praktijkervaringen van communicatieprofessionals met accountable werken in organisaties en een uitbreiding van de theorie op het gebied van gedragskunde, strategieontwikkeling en onderzoek. Daarnaast vind je in deze uitgave het accountabilitycanvas.
De psychologie van communicatie
Voor effectieve communicatie is het van belang dat niet de intentie van de zender centraal staat, maar de leefwereld van de ontvanger. Wanneer je de leefwereld van de ontvanger centraal zet, is de kans op effectieve communicatie het grootst. ‘De Psychologie van Communicatie’reikt handvatten aan om de psychologische opstelling van de zender (grondhouding) en de ontvanger (leefwereld) te analyseren. De effect-bevorderende factoren, die voortkomen uit onder andere filosofie, neurowetenschappen, psychologie en sociobiologie vergroten het raamwerk van de situatie en de interventiemogelijkheden. Dit leidt tot nieuwe uitgangspunten voor effectieve communicatiestrategieën. Inspirerend en praktisch tegelijk.

Breinboeken
Onderstaand een lijst met onze favoriete boeken over psychologie en de werking van het brein
Daniel Kahneman: Ons feilbare denken.
Gerben van Kleef: Op het gevoel. Hoe we elkaar beïnvloeden met onze emoties.
Sarah Gagestein: Denk niet aan een roze olifant. De psychologie van onzichtbaar overtuigen met framing.
Rik Siere: Ongehoord! Waarom goed luisteren uw organisatie beter maakt.
Daniel Goleman: Aandacht. Het fundament van emotionele intelligentie.
Richard Thaler & Cass Sunstein: Nudge. Naar betere beslissingen over gezondheid, geluk en welvaart.
Robert B. Cialdini: Invloed. De zes geheimen van het overtuigen.
Steve J. Martin, Noah J. Goldstein & Robert B. Cialdini: KleinGroot. Kleine veranderingen met grote invloed.
Gonda Duivenvoorden & Gerald Morssinkhof: De psychologie van communicatie. Van intentie naar effect.
Gerald Morssinkhof: Gedraag je! Effectief beïnvloeden van gedrag op de werkvloer.