Werkplaats voor een wijzer leven

Leestips!

Omgevingscommunicatie & Participatie

Met dit boek neemt Monique Broekhoff de communicatieadviseur mee in de belangrijkste begrippen van Strategisch omgevingsmanagement (SOM) en laat zij zien welke waarde communicatie (COM) daar aan toevoegt. Hoe krijg je overzicht over alle partijen en hun belangen? En hoe ontwikkel je een omgevingsaanpak waarin al die belangen een plek krijgen, en die voldoet aan de Omgevingswet? Hoe voorkom je weerstand, vertraging en verlies van vertrouwen?

Met vlot beschreven theorie, boordevol praktijkvoorbeelden én een praktisch stappenplan spoort ze communicatieadviseurs aan een stevige rol te pakken in de interactie met de omgeving.

Meer weten of bestellen

Uitgemeten, de accountabilitycylus voor communicatie

In dit boek vind je theorie, uitleg, tips en voorbeelden voor accountable werken in de praktijk. Je krijgt inzicht in inhoudelijke keuzes, het accountable werkproces en de relatie met de opdrachtgever. Drie perspectieven die van belang zijn om de toegevoegde waarde van communicatie te vergroten en zichtbaar te maken. Dit boek is een hernieuwde editie van Uitgemeten, de accountabilitycyclus voor communicatie. Het bevat nieuwe inzichten op basis van praktijkervaringen van communicatieprofessionals met accountable werken in organisaties en een uitbreiding van de theorie op het gebied van gedragskunde, strategieontwikkeling en onderzoek. Daarnaast vind je in deze uitgave het accountabilitycanvas.

Meer weten of bestellen

De psychologie van communicatie

Voor effectieve communicatie is het van belang dat niet de intentie van de zender centraal staat, maar de leefwereld van de ontvanger. Wanneer je de leefwereld van de ontvanger centraal zet, is de kans op effectieve communicatie het grootst. ‘De Psychologie van Communicatie’reikt handvatten aan om de psychologische opstelling van de zender (grondhouding) en de ontvanger (leefwereld) te analyseren. De effect-bevorderende factoren, die voortkomen uit onder andere filosofie, neurowetenschappen, psychologie en sociobiologie vergroten het raamwerk van de situatie en de interventiemogelijkheden. Dit leidt tot nieuwe uitgangspunten voor effectieve communicatiestrategieën. Inspirerend en praktisch tegelijk.

Meer weten of bestellen

Breinboeken

Onderstaand een lijst met onze favoriete boeken over psychologie en de werking van het brein

Daniel Kahneman: Ons feilbare denken.

Gerben van Kleef: Op het gevoel. Hoe we elkaar beïnvloeden met onze emoties.

Sarah Gagestein: Denk niet aan een roze olifant. De psychologie van onzichtbaar overtuigen met framing.

Rik Siere: Ongehoord! Waarom goed luisteren uw organisatie beter maakt.

Daniel Goleman: Aandacht. Het fundament van emotionele intelligentie.

Richard Thaler & Cass Sunstein: Nudge. Naar betere beslissingen over gezondheid, geluk en welvaart.

Robert B. Cialdini: Invloed. De zes geheimen van het overtuigen.

Steve J. Martin, Noah J. Goldstein & Robert B. Cialdini: KleinGroot. Kleine veranderingen met grote invloed.

Gonda Duivenvoorden & Gerald Morssinkhof: De psychologie van communicatie. Van intentie naar effect.

Gerald Morssinkhof: Gedraag je! Effectief beïnvloeden van gedrag op de werkvloer.

"Na deze training heb ik de bagage die je als goede communicatieadviseur nodig hebt. Het stellen van de juiste vragen, meer inzicht in het type opdrachtgevers die er zijn en hoe daarop je anticiperen als adviseur. Een verrijking voor het uitoefenen van mijn vak!"

Yvonne Oosterholt

Beoordeling: 9

"Eigen bedachte oplossingen, dat zijn vaak de beste oplossingen. Een advies uitbrengen zonder oog te hebben voor de eigen wijsheid en expertise van je opdrachtgever zou de plank volledig misslaan. In deze Masterclass heb ik geleerd hoe mijn rol als adviseur goed kan invullen. Je leert een zienswijze en bijbehorende aanpak die van een enorme meerwaarde is."

Ienske van Doorn

Beoordeling: 9

“Een fijne combi van theorie en praktijk (hoe dan…?!), sprekende voorbeelden en leerzame gesprekken met jullie en de andere deelnemers.”

Marianne Kalkman

Beoordeling: 10

"Betere trainers kun je je niet wensen. De uitnodigende en veilige setting nodigt uit en stimuleert om actief mee te doen. De aangeboden opdrachten en theorie sluiten naadloos aan op de praktijk."

Bart Pausma

Beoordeling: 9

"Wat een fijne trainers. Veel ervaring, theorie, technieken, maar vooral praktisch bezig zijn en ervaren. Fijn dat je achteraf nog de mogelijkheid hebt voor een coachgesprek met een van de trainers."

Doreen Borneman Schlepers

Beoordeling: 9

“Niet eens zozeer de literatuur, de presentaties of het aan de slag gaan met het huiswerk maken de leergang erg waardevol, maar juist de ervaringen en oneliners daarover van de trainers.”

Gerben van Dijk

Beoordeling: 9

"Wat een fantastische Masterclass. Mooie inzichten, prachtige toepassingen. Ik gebruik het zoveel in mijn werk. Mijn gesprekken zijn beter geworden doordat ik echt luister en doorvraag. Het was echt genieten."

Brenda Blankendaal

Beoordeling: 10

"De masterclass is een ideale combinatie van theorie en praktijk. En is waardevol voor iedere communicatieadviseur of manager."

Hinke Mulder

Beoordeling: 9

 “Deze leergang heeft mij veel inzichten gebracht. Het was ontzettend leuk en leerzaam om deze toe te passen in complexe praktijkcasussen met andere professionals.”

Ciska Rugers

Beoordeling: 9

"Veel geleerd. Prima inleiders, vakmensen! De masterclass omvat veel meer dan ik had durven hopen. Ik heb opnieuw leren luisteren."

Tjipke Schouten

Beoordeling: 9

"Goede afwisseling van theorie en praktijk waardoor je het direct in je werk kunt toepassen. Maar bovenal hele goede trainers. Heel enthousiast, inspirerend en vakinhoudelijk zeer deskundig!"

Elly Persons

Beoordeling: 9

Heb je een vraag of wil je meer informatie?

contact